Hjärtklappning och temperaturökning

Hej då Gällivare, dags att lämna dig för att fortsätta på mitt äventyr!

Det var med vemod i halsen som jag packade in det sista i bussen och låste Jennys dörr. Innan jag fortsatte stannade jag till hos Gunilla som är en mamma till en god vän. Fick mig en matbit och hon en husesyn på bussen, efter det for jag iväg med kosan styrd mot Luleå.

Ungefär efter halva biten blev jag jättekissnödig men jag höll mig hela vägen till Luleås OkQ8. Jag har hjulinställning klockan 9 imorgon bitti på mekonomen och efter toabesöket bestämde jag mig för att snurra runt och leta efter mekonomen och en bra sovplats. Hittade en Mekonomen men jag har ännu inte tagit reda på om det är rätt. Ska kolla in karta lite senare.

Ibland är jag lite otålig och det ångrar jag nu. Innan jag åkte från Gällivare så orkade jag inte ladda varken datorn och telefonen full (är sjukt less på Iphones otillräckliga batteritid). Så när jag väl var i Luleå hade telefonen endast 7 % kvar, ups. Men jag kom på den briljanta idén att leta rätt på en motorvärmarstolpe så jag får el till bussen. Sagt och gjort pluggar in stickkontakten och så har jag 220volt uttag inomhus. Men, det funkar inte att ladda datorn! Har det någonting med hur mycket ström en motorvärmarstolpe ger ut, någon som vet? Berätta gärna för mig kan vara kul och bra att veta.

Jag och Dimva tog en promenad till Ica och handlade lite nödvändigheter, Bröd, juice och godis! När vi återvände startade jag gasolvärmen och det är nu det blir spännande! Jag har ju aldrig sovit i mitt rullande hem när det har varit minusgrader utomhus. Jag investerade i en termometer med inne- och utetemperaturer. så just nu är det -10 grader utomhus och +3 grader här inne. Förhoppningsvis kommer temperaturen att stiga rören är varma i alla fall. Tänker jag tillbaka på den hösten jag arbetade på icehotel och lånade Perres och Uffes husvagn då ena cirkulationspumpen gick paj. Jag minns att det alltid diffade 26 grader. -20 ute, +6 inne, -30 ute -4 inne. och vissa nätter blev blev det -35 grader. Så hemskt var det egentligen inte. När jag körde med gasol och el samtidigt blev det mer värme men temperaturen låg mellan 13 och 16 grader.

Jag börjar tror att det är en jättedum idé att fara ensam på ett sång här upptåg. Hände just en grej:

Jag sitter i min husbil på en stor parkering någonstans i Luleå, skriver och tuggar karameller. Framför mig har jag ett fönster utan gardin och då ser jag en bil som ställer sig bredvid mig. Jag står på en helt tom motorvärmsarrad som man inte får stå på utan tillstånd. Den här bilen ställer sig bredvid min och stänger av motorn för att bara en liten stund senare slå på den igen och jag vet inte om föraren klivit ut något. Första tanken: Jag har inte låst bakdörren! Andra tanken: Han kommer skära sönder mina däck! Svinrädd med andra ord. Samlar mig lite och försöker tänka realistiskt: Dem kanske ringer polisen, jag står ju faktiskt där jag inte får stå! Det skumma med den här bilen är att  den åkte bort och gör exakt samma sak igen! Nu börjar jag bli nojig på riktigt. Jag plockar upp min halvladdade telefon och ringer syster Tess. Med henne på tråden lyckas jag se regskylten på bilen. Tess Karl Anders kollar upp ägaren. Och nu börjar det riktigt skumma. Jag står gömd bakom draperiet och kollar vad min misstänkta rånare håller på med. Skumt beter han sig också. På den här långa stora parkeringen åker han fram och tillbaka några gånger, Vad tusan håller han på med? Tillbaka igen bredvid mig, Samma grej, motorn stängs av. Dunk dunk hjärtart mitt slår. Åker till andra sidan och tillbaka. Bakom mitt draperi ser jag hur förarens sällskap går till bakluckan, tar med ena handen på den öppnar och slår igen. Efter det går han fram till förarsidan varefter föraren kliver ut, går runt och sätter sig på passagerarsidan. Jag skrattar lättnad i telefonen och konstanterar att jag INTE kommer bli rånad. Efter det skumma körandet fram och tillbaka, start och stopp förstår jag att det inte var en van förare som ställde sin bil bredvid min, och att det inte var en parkering när motorn stannade utan ett kärringstopp. Efter denna actionfyllda söndagshändelse kan jag också bestämt se att inomhustemperaturen har stigit med två grader och ligger numera på +5. Så nu vrider jag värmen på max och njuter med låsta dörrar.


Kommentarer
Postat av: Emil

Tänk vad lite livlig fantasi kan ställa till med :P

2012-01-22 @ 20:25:38
Postat av: pappa

Hej Bina

Jag tror också att det var någon som övningskörde. Angående elen, finns det el in i bussen så kan du ladda datorn eller telefonen. Kolla om du har spänning i uttaget när du är ansluten nästa gång, om inte så måste en felsökning göras, finns det säkringar i bussen på 220 V? Någon dosa där det grenar isär till olika saker? Har du klippt för mycket när du skarvade 12 V? Annars får du klara dig tills du kommer hem så jag får hjälpa dig:-)

2012-01-23 @ 22:07:00
Postat av: Anonym

2012-01-23 @ 22:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0