aoooowvovovovoooooo

Dimva är bäst och så är det bara! Hon är min bästa vän. Kärleken går via magen och i videon nedan visar hur jag vet att min kärlek är besvarad.
.
Tryck på mig!

Håll hjultummarna

Sitter just nu på mekonomen och håller tummarna för att hjulinställningen skall gå att genomföra. Lilla huset har varit i luften en gång så jag tror inte att liften är för liten i alla fall. Jag har snart inget blod kvar i tummarna!
Efter gårdagens obehagliga händelse på tidig kväll. Körde jag senare fram bussen, bort från motorstolpen. Jag bäddade ut sängen, hjälpte Dimva upp och kröp under täcket. Hela 17 grader hade jag hela natten. Så hemma i hallsberg blir det att sätta lite smart isolering i dörrar och tak.
Kvart över fyra vaknade jag av att plogbilen plogade runt min bil, han var då morgonpigg. Men jag tvekade inte, rättade till täcket, burrade in ansiktet i Dimvas päls och somnade om.


Räven sover i bussen

Minus nio grader ute och plus 15 grader inne. En mycket behaglig sovtemperatur. Dimva ser dock ut att tycka det är lite kallt och rullar ihop sig som världens gulligaste räv.


Hjärtklappning och temperaturökning

Hej då Gällivare, dags att lämna dig för att fortsätta på mitt äventyr!

Det var med vemod i halsen som jag packade in det sista i bussen och låste Jennys dörr. Innan jag fortsatte stannade jag till hos Gunilla som är en mamma till en god vän. Fick mig en matbit och hon en husesyn på bussen, efter det for jag iväg med kosan styrd mot Luleå.

Ungefär efter halva biten blev jag jättekissnödig men jag höll mig hela vägen till Luleås OkQ8. Jag har hjulinställning klockan 9 imorgon bitti på mekonomen och efter toabesöket bestämde jag mig för att snurra runt och leta efter mekonomen och en bra sovplats. Hittade en Mekonomen men jag har ännu inte tagit reda på om det är rätt. Ska kolla in karta lite senare.

Ibland är jag lite otålig och det ångrar jag nu. Innan jag åkte från Gällivare så orkade jag inte ladda varken datorn och telefonen full (är sjukt less på Iphones otillräckliga batteritid). Så när jag väl var i Luleå hade telefonen endast 7 % kvar, ups. Men jag kom på den briljanta idén att leta rätt på en motorvärmarstolpe så jag får el till bussen. Sagt och gjort pluggar in stickkontakten och så har jag 220volt uttag inomhus. Men, det funkar inte att ladda datorn! Har det någonting med hur mycket ström en motorvärmarstolpe ger ut, någon som vet? Berätta gärna för mig kan vara kul och bra att veta.

Jag och Dimva tog en promenad till Ica och handlade lite nödvändigheter, Bröd, juice och godis! När vi återvände startade jag gasolvärmen och det är nu det blir spännande! Jag har ju aldrig sovit i mitt rullande hem när det har varit minusgrader utomhus. Jag investerade i en termometer med inne- och utetemperaturer. så just nu är det -10 grader utomhus och +3 grader här inne. Förhoppningsvis kommer temperaturen att stiga rören är varma i alla fall. Tänker jag tillbaka på den hösten jag arbetade på icehotel och lånade Perres och Uffes husvagn då ena cirkulationspumpen gick paj. Jag minns att det alltid diffade 26 grader. -20 ute, +6 inne, -30 ute -4 inne. och vissa nätter blev blev det -35 grader. Så hemskt var det egentligen inte. När jag körde med gasol och el samtidigt blev det mer värme men temperaturen låg mellan 13 och 16 grader.

Jag börjar tror att det är en jättedum idé att fara ensam på ett sång här upptåg. Hände just en grej:

Jag sitter i min husbil på en stor parkering någonstans i Luleå, skriver och tuggar karameller. Framför mig har jag ett fönster utan gardin och då ser jag en bil som ställer sig bredvid mig. Jag står på en helt tom motorvärmsarrad som man inte får stå på utan tillstånd. Den här bilen ställer sig bredvid min och stänger av motorn för att bara en liten stund senare slå på den igen och jag vet inte om föraren klivit ut något. Första tanken: Jag har inte låst bakdörren! Andra tanken: Han kommer skära sönder mina däck! Svinrädd med andra ord. Samlar mig lite och försöker tänka realistiskt: Dem kanske ringer polisen, jag står ju faktiskt där jag inte får stå! Det skumma med den här bilen är att  den åkte bort och gör exakt samma sak igen! Nu börjar jag bli nojig på riktigt. Jag plockar upp min halvladdade telefon och ringer syster Tess. Med henne på tråden lyckas jag se regskylten på bilen. Tess Karl Anders kollar upp ägaren. Och nu börjar det riktigt skumma. Jag står gömd bakom draperiet och kollar vad min misstänkta rånare håller på med. Skumt beter han sig också. På den här långa stora parkeringen åker han fram och tillbaka några gånger, Vad tusan håller han på med? Tillbaka igen bredvid mig, Samma grej, motorn stängs av. Dunk dunk hjärtart mitt slår. Åker till andra sidan och tillbaka. Bakom mitt draperi ser jag hur förarens sällskap går till bakluckan, tar med ena handen på den öppnar och slår igen. Efter det går han fram till förarsidan varefter föraren kliver ut, går runt och sätter sig på passagerarsidan. Jag skrattar lättnad i telefonen och konstanterar att jag INTE kommer bli rånad. Efter det skumma körandet fram och tillbaka, start och stopp förstår jag att det inte var en van förare som ställde sin bil bredvid min, och att det inte var en parkering när motorn stannade utan ett kärringstopp. Efter denna actionfyllda söndagshändelse kan jag också bestämt se att inomhustemperaturen har stigit med två grader och ligger numera på +5. Så nu vrider jag värmen på max och njuter med låsta dörrar.


Klippa, nåla, stryka

Började den här fina dagen med att sova alldeles för länge. Seg med frukosten, slö med disken och tveksam med skidorna. Men Mätt i magen, ren bänk och svett på ryggen! All min tvekan och ändå blev allt gjort! Att det tog halva dagen är en annan femma. När Jenny väl kom hem efter ett besök hos herr djurdoktor firade vi det lyckade besöket med att laga mat. Rotfrukter i ugn med kikärtsbiffar och tzatziki. Det är ju trotts allt tisdag och vad skulle en tisdag vara utan vin till middagen? Efter maten blev det lite snack om min husbil men en kunnig karl som är vän till familjen Dagbro/Grahn (Jennys familj). Nu kommer det fina med Gällivare: Inga fördommar, hjälpsamma människor och en helt fantastisk miljö. Först. Alla som jag träffar här ställer inga konstiga frågor om varför jag inte äter kött utan mer "det är grymt gott med vegetarisk mat". Vännen till familjen som jag träffat i kanske en timma visade sig vara en kunnig man. jag rådfrågade lite om min husbil hur jag ska lösa elen (vill ladda bodelsbatteriet via generatorn) och även där fann han svar på en bra lösning. Men det viktigaste:
Jag: blabla elen blala. batterier.
Mannen: bla bla brytare blabla laddare bla bla backup. blabla
Jag: Du vet ingen som har en takbox som öppnas på långsidan?
Mannen: Är det nu jag ska räcka upp handen? Jag har en liggandes hemma som du kan ta.
Jag: Näe är det sant? (berättar om hur jag tänkt fästa den och att jag kommer behöva svetsa lite grann.
mannen: Men kom bara hem till mig så kan jag hjälpa dig med det där, jag har svets hemma så det där kan vi lösa!
L.Y.C.K.L.I.G!
Sen det här med fina Gällivare, varje morgon här i Jennys fina stuga sitter jag med en kopp lotus-te och blickar ut över dundretutsikten.
med mat i magen och glädje i kroppen plockades nål och tråd fram. Efter lilla felklippet igår kommer det här bli det grymmaste madrassöverdraget någonsin. Jag satte mig med saxen och Jenny ställde sig med strykjärnet för att pressa veck. Innan jag hade fattat vad som skedde var redan den första dragkedjan sydd på en tygbit. Så nu har Jenny visat hur jag ska gå till väga och imorgon blir det min tur att sätta min fot på gaspedalen. men nu ska jag bara gasa iväg mig i sängen för imorgon står det mycket på schemat och en pigg Sabina är en effektiv Sabina!

Klipp klipp och typiskt!

Då var det dags att börja sy till min soffa. Jennys tänkte och räknade ut hur vi på mista sätt skulle klippa tyget så att det räcker till allt vi vill ha det till. Hon lärde mig hur man klipper trådrak och jag satte igång. Smidigt gick det,trodde vi! När tyget väl var klippt upptäckte vi att det var för kort! Men inget ont utan något gott. jenny kom på att hon har nog ett tyg som skulle passa jättebra till en liten lagning och som skulle göra dynerna helt unika. I jakten på det perfekta lappningen upptäcktes ett litet problem som gjorde att spaden åkte fram och taket började skottas. Tur att vi klippte fel!
Lite senare kom finbesök och tekopparna åkte fram till sammans med skorpor och marmelad. Inget mer klipp idag. Men det är en dag i morgon också.

En bräda blev senare två

Fortfarande kvar i Gällivare efter en fin och rolig utekväll med fina människor var det bara att slita sig upp ur sängen såhär dagen efter. Inte var det så svårt egentligen eftersom dundret stod ståtligt och väntade på oss. Frukost i magen och och svida om till boots och täckisar. Inte så otippat skruvade jag om till min prismbräda och rockern fick ligga hemma i bussen och vänta på lite puder. Väl på berget kom herr Tysk och busade med oss. Svinfint att åka med duktiga människor, myser lika mycket som en liten höna som blivit utelåst mitt i vintern och äntligen får komma in till den röda lampan och sina ägg. Efter några härliga svängar, slet vi av oss  bootsen och på med längdpjäxor.
I mörkret med skenet från våra ficklampor drog våra hundar oss fram. Kosan var styrd mot Jennys mamma. sammanlagt blev det 1 mil och 500 meter. Som belöning fick vi svampsoppa och våfflor med hjortronsylt. Väl hemma igen var vi nöjda med dagen och sängen stod till tjänst hela natten.
Fortfarande kvar i Gällivare efter en fin och rolig utekväll med fina människor var det bara att slita sig upp ur sängen såhär dagen efter. Inte var det så svårt egentligen eftersom dundret stod ståtligt och väntade på oss. Frukost i magen och och svida om till boots och täckisar. Inte så otippat skruvade jag om till min prismbräda och rockern fick ligga hemma i bussen och vänta på lite puder. Väl på berget kom herr Tysk och busade med oss. Svinfint att åka med duktiga människor, myser lika mycket som en liten höna som blivit utelåst mitt i vintern och äntligen får komma in till den röda lampan och sina ägg. Efter några härliga svängar, slet vi av oss  bootsen och på med längdpjäxor.
I mörkret med skenet från våra ficklampor drog våra hundar oss fram. Kosan var styrd mot Jennys mamma. sammanlagt blev det 1 mil och 500 meter. Som belöning fick vi svampsoppa och våfflor med hjortronsylt. Väl hemma igen var vi nöjda med dagen och sängen stod till tjänst hela natten.

Off we go

Igår for jag! Hej då kiruna, tack för sommaren och hösten. Nu börjar mitt äventyr! Jag jar kommit hela vägen till gällivare! Vid ankomst hem till Dagny satt viktoria i soffan och myste. Vi surrade och drack lite vin. Dagnys fina granne, herr Ade stamplade in med sin hälge (hund) och några öl. Det var som lungt och fint. Resan hit gick som bra men jag tycker bussen drar som lite för mycket. Det försvinner tio mil på en tank. Jag annar vad broblemet kan vara. När jag skulle demontera fläktmotorn var jag tvungen att plocka bort instrumentpanelen och lossade då också på chokewiren och jag misstänker att det släpps igenom lite luft även när choken är intryckt. Men nog pratat om problem! Idag var jag och Dagny ute och åkte längdskidor med hundarna. Och Dimva har aldrig och då menar jag aldrig dragit så bra som hon gjorde idag. Fort som vinden gick det. Det blev 7,2 km på en timme. Helt ok. Stannade ibland och fotade. Väl hemma igen skalade vi diverse rotfrukter, hackade, slängde ner i kokande vatten och är soppan klar!


Välkommen du lyssande

Igår for jag! Hej då kiruna, tack för sommaren och hösten. Nu börjar mitt äventyr! Jag jar kommit hela vägen till gällivare! Vid ankomst hem till Dagny satt viktoria i soffan och myste. Vi surrade och drack lite vin. Dagnys fina granne, herr Ade stamplade in med sin hälge (hund) och några öl. Det var som lungt och fint. Resan hit gick som bra men jag tycker bussen drar som lite för mycket. Det försvinner tio mil på en tank. Jag annar vad broblemet kan vara. När jag skulle demontera fläktmotorn var jag tvungen att plocka bort instrumentpanelen och lossade då också på chokewiren och jag misstänker att det släpps igenom lite luft även när choken är intryckt. Men nog pratat om problem! Idag var jag och Dagny ute och åkte längdskidor med hundarna. Och Dimva har aldrig och då menar jag aldrig dragit så bra som hon gjorde idag. Fort som vinden gick det. Det blev 7,2 km på en timme. Helt ok. Stannade ibland och fotade. Väl hemma igen skalade vi diverse rotfrukter, hackade, slängde ner i kokande vatten och är soppan klar!


Mystiska kablar

Fortfarande i kiruna! Det tog mig lång stund att orka resa mig ur soffan. Ta på sig varma kläder och tunna fingervantar, kliva ut i ett -18 kiruna och följa kablar och lösa musteriet. Efter två tog jag tag i mitt liv. Det var det värt! För varje motgång som jag lyckas lösa lär jag mig någonting nytt. Hittade anledningen till varför cirkulationspumpen inte snurra.
1. På termostaten finns det on, tryck på den! Fortfarande inhen ström!
2. Finns två små små kablar på cirkulationspumpen, den ena var inte på plats. (upptäktes när jag skulle mäta om det fanns ström) och poff den börjar fungera.
Nästa problem, varför tänder inte gasolen? Jag vill egentligen inte berätta anledningen, jah skäms så mycket. Men sanningen kommer ju fram så småningom ändå. Steg för steg:
1. Vrider ratten i rätt läge och trycker ner den. (korrekt)
2. Samtidigt trycker på knappen som ger gnista. (korrekt) ändå tänder den inte. Läser manualer, kolar tuben, drar mig i håret osv. Samlar mig själv. Gör en felsökning i huvudet. Jag ser gnistan när jag trycker på knappe . Alltså kan det inte komma fram någon gasol! Följer gasolledningarna från pannan och hittar problemet! Det finns en avstägningskran där! Och jag som trott att pannan hade samma kran som kylskåpet. När jag tänker efter är det självklart att det inte funkar så. Det är väldigt genant det här för mig men nu har jag lärt mig det logiska också. Efter att kranen var påvriden steg det rök från min skorsten. Dem där kablarna jag först trodde var problemet, dem får fortsätta hänga så som dem hängde.


Kylig natt i onsdags

Två kalla, snöiga och mörka höstar har jag byggt icehotel. Men när du sliter två månader i kylan vill du inget annat än in i värmen med levande ljus och en stor kopp te. Av den anledningen har jag aldrig sovit på hotellet. Men i tisdags var det dags. Efter ett förfärligt schackparti som jag till slut fick revansch på kröp jag ner i den varma sovsäcken. Gissa! Jag sov så bra hela natten. Skönt att kunna bocka av det på min lista. Mysigt var det. Kanske du borde testa?


Inget ska vara lätt!

Jag och anna for iväg på filmkväll och för att sedan dra iväg med bussen och sova som en liten premiärtur. Men! Men det var ju det här med el! Det funkar inte! Och jag är sjukt less! Två plintar som inte passar ihop och en kabel så kort att den inte kan ta vägen någonstans än just till där den hänger ner. Men det får jag ta tag i imorgon. Peppar peppar att det är mildare än
-20. Så nu ligger jag här igen på min trogna madrass och inväntar John Blund.


Tre gubbar och en husbil!

Tidsoptimist javisst!
Var pch lämnade volvopärlan i sitt ide hos Emil. Tänkte att en halvtimma är lungt att hinna till bussen, starta och ta mig till besiktningen i tid. Drömma kan man! Första problemet: bilen måste få stå och bli varm innan den kan köras iväg och motorvärmaren räckte inte! Lite övertalning körde jag snigel på ettan tills den var redo för lite högre hastigheter. Ringer Anna i halvpanik och ber henne ringa bilprovningen men hon säger att jag är framme innan hon hinner ringa. Hon hade rätt! Efter en ofrivillig sladd i kurvan var jag på banan och 28 minuter över ett ( besiktning halv två) stämplar jag in. Jag hann!
Väl inne är det tre stycken äldre män som tar hand om mitt hem. Berättade lite om mina resplaner och dem var mycket intresserade. Svar på fråga. Sade till den ena som själv var sugen på husbil att aldrig skaffa en sån jag har! Fick ett gott skratt tillbaka och förklaring att han också vet att delar till en sådan är svåra att få tag på.
Gasolen blev testad och godkänd, så mamma du behöver inte vara orolig!
Två fel fick jag!
1. Vänster lykta för låg
2.stoppljus bak
Kunde ge mig tusan på att det skulle på en liten vänster ha med el att göra.
En liten spännande parantes är att min buss inte har något miljöavgaskrav. Mycket skumt! Men skulle den haft det hade en varit godkänd, man ska ju tänka på miljön.
Dags att sladda vidare och få framvagnen inställd.
På torsdag så tackar jag och lämnar Kiruna för den här gången.


Den friska fläkten försvann

Idag kördes bussen upp ur garaget för att på torsdag sticka iväg på äventyr. En liten provtur till jukkasjärvi och hämta hem anna, två flugor i en smäll. Men fläkten som tvingade mig riva bort hela panelen visar sig inte palla trycket. Ibland när den är igång låter det som ett lager har gett sig imotorn. Så det blir nog ändå att köpa en ny när jag ankommer till tyskland. Annars kändes den bra. Imorgon blir det först besiktning och senare hjulinställning. Trots att den är så gammal är den mysig att köra. Om den mot förmodan Inte skulle gå igenom rakar jag mitt hår på ena sidan och det sker då den här veckan!


Liknar ett hem, Mitt hem!

Det som är fixat:
*sängen är upphöjd
*byrå inställd
*diskbänk förlängd
*madrass tillskärd för anpassning till säng
*spindelledsTappen är bytt
*nya bromscylindrar till bromstrummorna
*Nya bromsbelägg
*Bränsleslangar bytta
*förgasarfot bytt
*bytt olja
*fungerande tuta
*fungerande fläkt
*kopplat om elen så att parkeringslampor fungerar
*stereo inkopplad
Det som är kvar:
*byta packbox bakaxel och rullagret
*Sätta en takbox på bakdörren
*sy madrassöverdrag
Packboxen tar jag någon gång. Men takboxen måste jag fixa snarast. Tänkte ha brädan där inne så om någon vet en takbox i närheten av Kirunaområdet så hör gärna av er. Madrasskyden kommer jag sy i Gällivare och där finns Dagny till förfogande som ska lära mig allt om hennes symaskin och tyger.
hänger ett skynke för till hytten

Och så var det där med el igen!

Suck!
Det var ju det här med bekvämligheter som en fungerande stereo till exempel. Så halvsex for jag iväg till clas ohlson för att se om det fanns någon stereo med AUX-ingång så att min nyinskaffade Iphone kan agera musikväxlare. Så jag tog min Kissekattvolvo som är till salu till rätt person och åkte mot classe. Åkte tillbaka med ett fynd och så började ju det här med kablar och grejor. Men det är nog ganksa logiskt ändå två kablar till en högtalare, en jord och en pluskabel. så efter lite klurande strömmade musik ut från mina högtalare som jag innan trodde behövde bytas ut men som nu visade vara helt funktionellt. Känns skönt att efter alla problem med att hitta rätt delar som kan vissa saker lösa sig själv.

Det var ju den där lilla motorn

Anna tummar för kablar
Igår plockade vi bort fläkten och idag är den åtgärdad. Det var en bussning som snurrade med fläktaxeln som gjorde att allting nypte fast, vilket i sin tur resulterade i en stank av överhettade kablar. Idag är problemet löst och fläkten snurrar på så fint så. Tack vare herr mekaniker som kunde repa den gamla motorn så kunde jag spara över 2000 kr istället för att köpa en ny och flera dagar väntetid. Sen monterade jag dit instrumentpanelen igen och hade en helt fungerande fläkt.
Innan har min tuta varit en gamla lysknapp som hänger i synliga kablar vid motorn. men eftersom ratten demonterades lyckades felet på min vanliga tuta visa sig. I ratten var det stavar som inte låg emot plattan vilket resulterade i att tutan inte fick en sluten krets. Så bort med den gamla lysknappen och fula dinglade kablar där plusen var dragen från stereon. Och välkommen den normala fina tutan med den fina stjärnan, mitt i ratten.

Kablar, kablar och lite mer kablar

Ända sedan jag köpte bussen så har det börjat lukta bränd el när fläkten blir körd på max som inte har funkat. Så igår börjde projektet att hitta fläktmotorn och det var lättare sagt än gjort. Första problemet blev att hela instruentpanelen måste bort. Då inklusive alla kablar som den sitter kopplad med. Jag och anna märkte upp alla kablar med nummer för att hitta rätt igen. Kan nämna att el är det värsta för jag kam det verkligen inte! Tur anna var med! Nästa problem: värmeaggrigatet Håller fast fläktmotorn med klipps och det sittee som berget. Efter lite klurande och tänkade så fick vi bort den också. Fläkten gick riktigt trög att snurra på så om jag har tur räcker det med att smörja upp den. Så snart bär det av till garaget med kangas som får ta en närmare titt på mitt problem och ge en diagnos. Så kosan styrs mot bussen.


Packningsdags

Nu har packningen börjat och bussen är inte ens besiktigad. Men det löser sig. Sitter just nu och sorterar papper fär att fixa vad jag måste ha med mig. Lutar mot en resa förbi ikea i haparanda när tiden nalkas. Nu fortsätter pappersbruket.


RSS 2.0