Mystiska kablar

Fortfarande i kiruna! Det tog mig lång stund att orka resa mig ur soffan. Ta på sig varma kläder och tunna fingervantar, kliva ut i ett -18 kiruna och följa kablar och lösa musteriet. Efter två tog jag tag i mitt liv. Det var det värt! För varje motgång som jag lyckas lösa lär jag mig någonting nytt. Hittade anledningen till varför cirkulationspumpen inte snurra.
1. På termostaten finns det on, tryck på den! Fortfarande inhen ström!
2. Finns två små små kablar på cirkulationspumpen, den ena var inte på plats. (upptäktes när jag skulle mäta om det fanns ström) och poff den börjar fungera.
Nästa problem, varför tänder inte gasolen? Jag vill egentligen inte berätta anledningen, jah skäms så mycket. Men sanningen kommer ju fram så småningom ändå. Steg för steg:
1. Vrider ratten i rätt läge och trycker ner den. (korrekt)
2. Samtidigt trycker på knappen som ger gnista. (korrekt) ändå tänder den inte. Läser manualer, kolar tuben, drar mig i håret osv. Samlar mig själv. Gör en felsökning i huvudet. Jag ser gnistan när jag trycker på knappe . Alltså kan det inte komma fram någon gasol! Följer gasolledningarna från pannan och hittar problemet! Det finns en avstägningskran där! Och jag som trott att pannan hade samma kran som kylskåpet. När jag tänker efter är det självklart att det inte funkar så. Det är väldigt genant det här för mig men nu har jag lärt mig det logiska också. Efter att kranen var påvriden steg det rök från min skorsten. Dem där kablarna jag först trodde var problemet, dem får fortsätta hänga så som dem hängde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0