Lycklig i tio minuter

Lyckan varade så länge jag var ovetande!
 
Det är ganska komiskt.
 
För sex år sedan köpte jag mig en cykel från biltema som jag från andra veckan försökte få lämna tillbaka då jag var sjukt missnöjd med den. 
  • stod inte stadigt på stödet
  • en plupp till växeln ramlade bort när den välte
  • gick inte att hänga på pappas cykelställ som är 20 år gammalt
Efter mycket bråk med biltema fick jag lov att behålla cykeln men fick ett cykelställ på köptet. 
(dem ville nog bara bli av med mig)
 
Hur som. Sadelstången har en sån där snabbkoppling. Du drar bara i en liten spännare för handkraft så kan du reglera sadelstångens höjd. Det innebär också att du lätt kan demontera sadelstången också.
Jag minns att pappa sa där i början att det blir lätt att sno den också. 
 
Så i höstas när jag ställde in cykeln i det gemensamma cykelrummet. Tittade jag på sadeln och funderade om jag skulle ta bort den. Bara för säerhetens skull. Men vem fan skulle sno en sadelstång i Kiruna? I sådana fall skulle personen ta hela cykeln istället. Den fick sitta kvar. 
I början av sommarn tänkte jag åter börja använda min cykel. 
Jag stopar nyckeln i låset, lite skraj att cykeln ska vara borta. 
Trycker ner handtaget, och....
...Där står cykeln... Utan sadelstång och sadel!
Jag struntade i det. och for upp till Björkis och åkte bräda istället. 
 
För tre veckor sedan så kände jag ett tvång att göra min cykel brukbar igen så jag for till intersport. De har sadelstänger. självklart inte den storlek som passar i mitt rör.
Jag for till Team sportia, de hade inga alls.
Jag for till Clas Ohlson, de hade inte rätt storlek.
Jag åkte hem till datorn. Inte ens biltema där cykeln är köpt hade rätt storlek
Jag surfade runt på cykelaffären, ingen hade min storlek
Jag surfade och hittade min storlek. Slut i lager!
 
Nu hade jag bara tre alternativ kvar.
  1. Arnes motor
  2. Tillverka en egen
  3. Köpa en för liten och hitta en lösning.
Jag gick till Arnes motor. Han plockar fram en sadelstång, mäter och säger att den är 28,6!
Jag tvekar inte en sekund. Jag tar den! Köper en sadel samtidigt. 
Lyckan var total de 10 minuterna som det tar att gå hem.
Jag kommer fram till min cykel.
Jag tar bort plasten runt stången och...
Stången försvinner. 
Även denna är fel! för liten!
Uppe i lägenheten plockar jag fram mitt skjutmått
Som jag trodde 27,6 för liten.
Det var det.
 
En färgglad lycka som varade  tio minuter. Som sedan blev en vardag med problem som 
måste lösas.
 
 
 
Men nu tänker jag inte leta mer, jag får helt enkelt göra röret på cykeln mindre. 
 
Verktyg:
  • Rondell
  • Slangklämma
  • Slängklämmamejsel
Nu får jag säkert punktering på väg till jobbet!
 
Tack för ett fantastiskt letande efter reservdelar och köp aldrig en cykel från biltema bara för att den har cykelkorg. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tegis

Biina! Så länge den är för liten kan du shimsa upp den, skulle inte bli förvånad om det även finns på biltema :) bara några tior. Så här ser dem ut: http://www.chainreactioncycles.com/Mobile/MobileCategories.aspx?CategoryID=92

LyckaTill!

Svar: Tack för tipset. Jag kör på den när min lösning inte håller längre.
Bina

2013-06-18 @ 20:06:24
URL: http://www.gwarriors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0