Vinden vänder

 
 
Innan min namnteckning hamnade på det där pappret så planerade jag livet ett år framåt hela tiden. 
Efter vinternjobb i fjällen
efter sommarfågel i gruvan
Efter byggare i Jukkas
....Så började allt om och jag hade valmöjligheten att inte två år i rad jobba där. 
Problemet med hundvakt under sommaren skulle lösa sig själva efter älgjakten. 
Ledigheten visste jag precis när den skulle komma. (cirka 3 månader per år)
Det var ganska problemfritt, enkelt! Lite mer papper, letande efter bostad, pengaplanering. 
Men det var fritt, kul och fantastiska människor som bara dök upp.
Enkelt!
 
Och nu innan ett år som tillsvidare på Sveriges stora fabrik till miljarder, så strömmade problemen in i början av sommaren. Helt plötsligt så var det inte bara det där året som skulle planeras, Helt plötsligt fanns det ingen tidsgräns! Det kanske är det som i folkmun skulle vara att ta tag i sitt liv. 
 
Den värsta tiden på året är sommaren!
Men nu har sommaren passerat, jag har fått säga adjö, varit nära mina familj, flyttat, avstyrt och talat ut.
Jag välkomnar hösten med öppna armar, jag välkomnar frosten på backen, de hala fläckarna, bilrutor som måste skrapas. 
 
I all svår tid som passerat finns det alltid glädje som får läppar att le och ögon att skratta. 
En viktig del är att prata!
Vissa har fått lyssna på mina "känslobekymmer"
Andra har berättat om handarbetets ädla konst.
Och ibland behövs en paus från sig själv genom en tigande mun och spetsat öra.
 
När kylan kryper närmare och sveper in dig i hutter
När andetaget du du tagit bilder ett bolmande moln 
När lövet har fallit från kronan och när det en gång gröna gräset blivit vitt.
Då vet du att den värmande sommaren har passerat.
Då är det säkert att höstens mörker och kyla är kommen
och då vet du att det vita guldet snart kommer falla.
När du vet det här vet du också att vinden kommer att vända.
När kylan smeker din kind i den disiga skogpromenaden
då kommer det varma lugnet fylla ditt sinne.
När solen inte når över horizonten då vet du.
Att vinden har vänt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0