Det som är värt att skriva om

Låt mig få berätta en väldigt enkel sak.
Jag ska berätta hur mitt liv ser ut just nu genom några få ord:
 
Jobba-bygga husbil-hushållsysslor-crossfit-sudoku/korsord-fjällen!

Tiden är knapp och dygnet är alltid en kamp mot tiden. Jag försöker fylla sekunder med så mycket som möjligt hela tiden. Det blir ibland svårt att hinna skriva om allt fantastiskt som händer i våra svenska fjäll. För där uppe finns det inte tid att nörda framför en dator, där fångar jag dagen och jag fångar alla fantastiska ögonblick med underbara människor.
 
Nu ligger jag i Kiruna med riskudde mot nacken för att behandla min nackspärr. Nu finns det tid att öppna en liten del av mitt liv för er som vill veta vad jag busar omkring med. 
 
Vi kan börja från: Bilresan västerut längs den farligaste europavägen,  E10:an
 
Blå himmel med lite blåst här i gruvstaden kiruna. Solen strålar och lyckan infinner sig. Bilen är färdigpackad och den 10 mil långa resan mot mitt  "hem" Bjökliden kan ta sin början. 
 
Vinden är starkare på vissa ställen och drivor av snö har samlats på ena körbanan. Tre mil utanför Kiruna har ett godståg med 12 containrar blåst omkull på järnvägspåret (fem dagar senare är fortfarande tågtrafiken avstängd. 
Men vädret är fantastiskt och bilden är tagen strax efter tågolyckan. Du ser hur vinden biter tag  snön som blåser runt uppe på bergtoppen.
 
 
 
På dagarna åker jag bräda och på kvällarna umgås jag med allt underbart folk som finns i den lilla byn.
Även vänner som jag skakat hand dyker upp varjae gång jag är i baren. 
För det som jag fått höra så ska fernet bli gott efter 6cl x 12 st.
Testet är igång.
Fernet ska helst avnjutas tillsammans med en god öl. men jag var beskmätt och tog en sliskig cider till min tredje fernet. 
Den fjärde har jag ingen bild på.
 
Efter storm kommer solken och inte ett litet sådant. Jag och Joel bokade in oss på heliskiing (heliboarding).
Den "lilla tjejen" fick sitta fram. Massa knappar att akta sig för, men utsikten från ett stort helikopterfönster är olsagbart. 
Pga den stora lavinrisken så kommer vi idag åka på "cruisaråk". 
Men de tre åken som vi skulle göra blev bara ett!
 
Moder natur visade att henne bråkar man inte med i onödan.
En lavin hade gått i riksgränsen och en man i den. Våra guider skulle dit och hjälpa till. 
Vi lastade fort in allt i helikoptern och flög fort tillbaka till björkliden. Vi hoppade ut ur helikoptern och såg den flyga iväg. 
 
Lyckligtvis överlevde denna man och ingen annan i den 500 meter breda lavinen hade hamnat i den. 
 
Ni kan själv läsa om hans ord i länken här nedan.
 
 
 
Söndagen blev en händelserik dag. resan tillbaka till stan hade kommit till slut. 
Runt 20 tiden var bilen packad, backen läggs i och jag rullar ut från parkeringen. 
Det är alltid en gnutta sorg i bröstet när det är dags att lämna min fantastiska fjäll. 
Men öpplevelserna slutar inte här. Vissa saker kan bara hända här uppe. 
Som tillexempel att månen lyser så starkt att jag måste fälla ner solskyddet för att inte bli bländad!
Norrland är charmigt, farligt och helt bedårande. 
 
 
Jo just det, dieselvärmaren i bussen är till hälften monterad!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0